Fordybelse, nærvær, faste rammer og rutiner er vores nøgleord

Fordybelse føles meningsfuldt

Vi skaber rum for fordybelse ved at arbejde i mindre grupper og vi skaber rammer til fordybelse med vores fysiske indretning.

Fordybelse handler om at have tid og ro til uforstyrret leg og aktivitet. At fordybe sig handler om at fokusere på det man er i gang med, at koncentrere sig og gøre sig umage. Når man fordyber sig så bliver man glad fordi det man laver føles meningsfuldt – i modsætning til at flakse i overfladen og overleve dagen.

Nærværende voksne understøtter fællesskaber

Nærvær er noget vi prioritere højt i Børnehaven Nørholmsvej. Barnets tro på sig selv og tillid til omgivelserne indebærer at barnet skal have både den nødvendige pasning, den nødvendige fysiske omsorg og den nødvendige følelsesmæssige kontakt i børnehaven.

Dette mener vi, at vi giver bedst ved at være nærværende.

At vi er nærværende betyder at vi er til stede lige her og nu, der hvor barnet er – i den situation barnet er i – i de relationer som er lige der. Helt kort betyder det, at vi er opmærksomme på børnenes interesser og skaber fællesskaber ud fra det.

Faste rammer og rutiner er frisættende

Faste rammer og rutiner er et udtryk for tilvalg og fravalg – ikke mangel på frihed.

Faste rammer og rutiner får verden til at føles tydelig, tryg og nemmere at håndtere for børn. Når barnet ikke konstant skal tage stilling til alt, giver det mentalt overskud og det bliver nemmere for barnet at modtage læring.

Faste rutiner og hverdagens genkendelighed vægtes højt i Børnehaven Nørholmsvej idet det danner grobund for rigtig meget læring. Vi skaber struktur i hverdagen med klare normer, værdier og forventninger til børnene. Vi ser børnene som en del af fællesskabet, hvor alle forventes at bidrage og tilpasse sig.

Vi holder samling flere gange i løbet af dagen, for at skabe forudsigelighed for børnene, således at alle har et indblik i hvad dagen kommer til at indeholde. Vi benytter piktogrammer for at skabe overblik for børnene og vi benytter fotos af børn og voksne for at skabe tydelighed.