Forældresamarbejde

Samarbejdet med forældre danner fundamentet for barnets trivsel i børnehaven

Forældre er fundamentet i barnets liv. De har hovedansvaret for, at deres barn får en tryg opvækst med gode udviklingsmuligheder.

Forældre skal altid ses som en ressource i forhold til det konkrete samarbejde om deres barn og skal inddrages. Vi lægger stor vægt på altid at informere forældre om væsentlige forandringer, og vi informere altid forældre, før vi for eksempel laver en sprogvurdering.

Det er også vigtigt, at vi opfordrer forældre til at give os besked om væsentlige ændringer i barnets liv, så vi i børnehaven kan agere på dette.

Inddragelse/information sker blandt andet ved:

• Forældresamtaler- Før opstart, efter 3 måneder og i forbindelse med skolestart

• Relevante informationer

• Daglig small-talk

• Forældrebestyrelsen

• Dokumentation af dagligdagen

Opsporingsmodellen

I Aalborg Kommune arbejders der med tidlig opsporing og tidlig indsats via Opsporingsmodellen.

Alle børn dagpleje, vuggestue og børnehave trivselsevalueres to gange årligt. Der arbejdes med tre trivselspositioner:

• Trivsel

• Ekstra opmærksomhed

• Bekymring

Målet er at fastholde en god trivsel for de børn, der er i trivsel eller i samarbejde med barnets forældre, at iværksætte justeringer i institutionens læringsmiljø og i hjemmet for de børn der positioneres i ”ekstra opmærksomhed” eller ”bekymring”.